Kapitánské průkazy - jednoduše a přehledně

Pro začátek nejprve přehledně v grafice kdo kapitánské průkazy v ČR vydává a jejich platnost:

*NM = NÁMOŘNÍ MÍLE

Často se zaměňuje kategorie C u Mezinárodního průkazu vůdce rekreačního plavidla s námořním průkazem C.

  • C - znamená pobřežní z anglického slova Coastal. Proto je námořní průkaz označen C a je omezen plavbou do 20 námořních mil (NM) od pobřeží. 
  • U Mezinárodního průkazu vůdce rekreačního plavidla také znamená příbřežní plavbu, zde je však omezení přísnější a to na plavbu do 1 námořní míle od pobřeží.

Pokud tedy chcete plout např. na Lipně a zároveň na moři dál než 1 námořní míle od pobřeží potřebujete oba průkazy. Záleží na vás, kterým začnete. K získání námořního průkazu nemusíte vlastnit Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla! Můžete si rovnou udělat námořní průkaz C, u kterého vás připravíme na zkoušky a na moři naučíme ovládat loď tak, abyste mohli bezpečně vyplout s vlastní posádkou. Potom si můžete udělat Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla, abyste se mohli plavit např. na Lipně - výhodou může být, že již nemusíte dělat "praktické zkoušky" a kategorii C, protože již vlastníte námořní průkaz.


Plavba s malým plavidlem na řece nebo jiné vodní ploše ve vnitrozemí:

Bez kapitánského průkazu je u nás povolena plavba: 

  • na motorovém člunu do výkonu motoru 4 kW (5hp), kdy celková hmotnost člunu nepřesáhne 1000 kg - řídit takový člun je možné od 15 let věku.
  • na plachetnici do 12 m2 plochy plachet, kdy celková hmotnost včetně zatížení nepřesáhne 1000 kg - bez věkového omezení.

K vedení lodí, které nesplňují výše uvedené již potřebujete kapitánský průkaz, který vám umožní řídit danou loď. Pozor to platí také pro  plavbu na "prknech s motorovým pohonem", tedy tzv. jetsurfů, podobně jako "prken s ponorným vztlakovým křídlem", tedy tzv. eFoilů, pokud je takové plavidlo vybaveno motorem o výkonu vyšším než 4 kW. Pak podléhá povinné evidenci v rejstříku malých plavidel, tzn. že na taková plavidla již potřebujete kapitánský průkaz. 

Pro vnitrozemskou plavbu u nás a v zahraničí je to: Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla - zkráceně VMP (Vůdce malého plavidla), který vydává Státní plavební správa (SPS). Průkaz se dělí na následující kategorie, podle toho s jakou lodí chcete plout:

Pro řízení plavidla do 20 kW výkonu motoru, je nutné vlastnit průkaz kategorie M20.

  • M20 - od 4 kW do 20 kW výkonu motoru - od 16 let.

Pro řízení plavidla se silnějším výkonem motoru nad 20 kW, je nutné vlastnit průkaz kategorie M.

  • M - nad 20 kW výkonu motoru - od 16 let - zde je nutné ke zkoušce doložit Ověření o praktické dovednosti při vedení malého plavidla.

Plánujete plout na plachetnici jen malé, která nemá více jak 20 m2 plachet, pak potřebujete kategorii S20.

  • S20 - od 12 m2 do 20 m2 plochy plachet - od 16 let.

Plánujete plout na plachetnici, která má více jak 20 m2 plachet, pak potřebujete kategorii S.

  • S - nad 20 m2 plochy plachet - od 16 let - zde je nutné ke zkoušce doložit Ověření o praktické dovednosti při vedení malého plavidla.

Jak je to s Mezinárodním průkazem vůdce malého plavidla na moři?

Zde je potřeba mít na průkazu ještě kategorii C, která vám umožní plavbu na moři u pobřeží (v oblasti C, viz. obr. níže) - s omezením do 1 námořní míle = 1852 m od pobřeží a do 4° Beaufortovy stupnice, viz. obrázek níže.

Kategorie se dají různě kombinovat, přičemž základem je vždy M20 nebo M. K tomu se pak dají přidat další kategorie.

Příklady průkazu VMP:

  • M+C povoluje plavbu s motorovým člunem o neomezeném výkonu motoru ve vnitrozemí u nás i v zahraničí a na moři do 1 námořní míle od pobřeží.
  • M+S povoluje plavbu s motorovým člunem o neomezeném výkonu motoru a na plachetnici s neomezeným rozměrem plachet, ale pouze ve vnitrozemských vodách u nás i v zahraničí.
  • M+C+S povoluje plavbu s motorovým člunem o neomezeném výkonu motoru a na plachetnici s neomezeným rozměrem plachet a to ve vnitrozemských vodách u nás i v zahraničí a na moři do 1 námořní míle od pobřeží.

POZOR - při pronájmu lodi, která je vybavena radiostanicí (jedná se zejména o plachetnice na moři), je potřeba mít průkaz radiotelefonisty (např. v Chorvatsku je tento průkaz vyžadován zákonem). Více o průkazech radiotelefonisty se dozvíte na kurzu na vysílačku - kurz VHF.

Jak získám Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla?

K získání průkazu je třeba složit teoretickou zkoušku na SPS nebo na některé z poboček. Zkouška se skládá online na počítači, kde je třeba zodpovědět daný počet otázek. U kategorií M a S je třeba ještě složit praktickou zkoušku neboli Osvědčení o praktické dovednosti - která je na našich kurzech součástí praktické části kurzu.

Tento průkaz má neomezenou platnost.

Na tento průkaz i s ověřením o praktických dovednostech vás rádi připravíme: Kurzy na průkazy VMP


Jaký průkaz potřebujete v Chorvatsku? 

  • K vedení malých plavidel s vlastním strojním pohonem, která podle zákona o vnitrozemské plavbě, nepodléhají evidenci, je způsobilá pouze osoba, která je držitelem oprávnění k vedení malých plavidel na moři. Neplatí tedy již, že plavidlo s výkonem motoru 4 kW a méně, může vést osoba bez oprávnění k vedení plavidel. Tzn., že musíte mít oprávnění kategorie alespoň M20+C - doporučujeme M+C.
  • Plavidla, která se nezapisují do evidence nebo rejstříku malých plavidel (nerozlišuje se, zda s vlastním pohonem nebo bez pohonu), se nesmějí vzdalovat od pobřeží pevniny nebo ostrova na vzdálenost větší než 500 metrů.
  • Na plavidle (nerozlišuje se, zda s vlastním pohonem nebo bez pohonu) o délce 2,5 m a menší se mohou plavit současně nejvýše 2 osoby.

Mapka zobrazující platnost kapitánských průkazů ve vnitrozemí a od pobřeží:


Rádi byste pluli na moři dále od pobřeží než povoluje plavba s průkazem VMP tedy více než 1 nm. 

Na to je potřeba získat námořní průkaz Velitel námořní jachty pobřežní plavby C:

Tento mezinárodně uznávaný průkaz vydává Námořní úřad Ministerstva dopravy ČR (MDČR) a opravňuje vás plout v oblasti plavby C do 20 nm od pobřeží do 6° Beaufortovy stupnice, viz. tabulka níže, a to i v noci.

K jeho získání je potřeba složit teoretickou zkoušku, která se skládá z písemné části - počítání navigačního příkladu a ústní části. Zkouška se skládá před komisaři schválenými MDČR a úředníkem z MDČR, který je na zkoušce jako státní dozor. Zároveň je třeba naplout 100 nm na moři. Plavba musí být zakončena zkouškou za účasti komisaře schváleného MDČR. Dále je třeba mít posudek od lékaře schváleného MDČR a zaplatit správní poplatek 500 Kč.

Kdy průkaz dostanu?

  • Po úspěšně složené zkoušce je ze zákona lhůta na vystavení průkazu 30 dní. Úředníci průkaz vystaví většinou do 14 dnů po odeslání na MD a pošlou poštou přímo na uvedenou adresu. V případě potřeby je možné vydat průkaz i na počkání, ovšem po předem smluvené schůzce.
  • Od 1. 1. 2025 již nelze platit správní poplatek kolkovou známkou.

Od 1. 1. 2025 (lze již takto postupovat již v tomto roce 2024) je postup následující:

  • 1. Žadatel doručí (osobně, pošta) na Námořní úřad (MDČR) žádost o vydání průkazu způsobilosti, vč. všech potřebných příloh (posudek od lékaře schváleného MDČR, protokol o praktické zkoušce, potvrzení prokazující praxi).
  • 2. Následně bude žadateli Úřadem přidělen unikátní variabilní symbol a spolu s platebními údaji zaslán na e-mailovou adresu uvedenou v žádosti.
  • 3. Platba správního poplatku ve výši 500,- Kč musí být odeslána na účet MDČR a v odpovědi na email (namorni.urad@mdcr.cz) s platebními údaji zasláno žadatelem potvrzení o uskutečněné platbě.
  • 4. Po obdržení potvrzení o odeslané platbě bude zahájeno správní řízení o vydání průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty.

Jaká je doba platnosti průkazu?

  • Platnost průkazu je od 1. 1. 2019 stanovena na 10 let, po uplynutí této doby musíte zažádat o prodloužení.

Jaký je postup před skončením platnosti průkazu?

Pro jeho prodloužení je nutné doložit:

  • napluté námořní míle v délce 500 NM - kopií lodního deníku anebo jachtařské knížky v posledních deseti letech
  • žádost o prodloužení průkazu s osobními daty žadatele
  • správní poplatek 50 Kč - pokud se dodrží lhůta 2 měsíce před vypršením, jinak se platí 500 Kč
  • osvědčení o zdravotní způsobilosti vydané pověřeným lékařem MDČR, ne starší než 3 měsíce od podání žádosti

Kde průkaz neplatí?

  • Na vnitrozemských vodách u nás i v zahraničí.

Jak je to s průkazem na vysílačku?

  • Od roku 2013 již není povinné složit zkoušku z radiotelefonie a doložit průkaz radiotelefonisty. Přesto doporučujeme si tento průkaz udělat, charterové spol. vám loď s radiostanicí bez průkazu nemusí půjčit. V některých zemích je povinný, např. v Chorvatsku. Více zde: Kurz na vysílačku.

Na průkaz C vás rádi připravíme. Zde jsou informace jak takový kurz probíhá:

Kde kurz probíhá, jak dlouho kurz trvá a co se v kurzu naučím?

Kurz je rozdělen na teoretickou a praktickou část.

Teoretická část - se koná v Českých Budějovicích, kde vás během intenzivního 3-denního teoretického kurzu naši profesionální školitelé zasvětí do znalostí důležitých pro vaše vyplutí na moře a závěrečnou zkoušku. Za tři dny toho probereme opravdu hodně, vše je však vysvětleno velmi poutavě z praxe tak, abyste si vše snadno zapamatovali. Pro ještě snadnější výuku jsou součástí teorie výuková skripta, modely lodí, kotev či modely počasí.

Skládá se z:

  • námořní navigace
  • plavební nauka
  • meteorologie
  • základy námořního práva a COLREG
  • základy poskytování první pomoci
  • základy angličtiny

Praktická část - zde se jedná o intenzivní praktický kurz na plachetnici v Chorvatsku - vyplouváme ze Zadaru, kde kotví naše vlastní flotila. Během týdenní plavby se zkušeným skipperem / instruktorem se naučíte:

  • jak správně převzít a předat loď (check in - check out)
  • přistávání s lodí - v marině, na kotvě, na bójce
  • trimování plachet na přední, boční i zadní větry
  • navigace podle mapy a kompasu, také podle navigačních přístrojů a autopilota
  • noční plavba podle majáků a navigačních znaků
  • vázání nejběžnějších uzlů na lodi
  • číst počasí nejen podle předpovědi
  • když počasí dovolí ovládat loď za obtížnějších podmínek
  • manévr MOB - muž přes palubu při plavbě pod plachtami

Co když zkoušku neudělám?

  • Neopakujete celou zkoušku, ale složíte zkoušku pouze z neúspěšného předmětu. Pokud byste neuspěli u písemné části zkoušky, tj. navigačního příkladu, je nutné složit celou zkoušku znovu.

Termíny a možnost přihlášení na kurz zde: Kurz na námořní průkaz C

Chcete plout na moři ještě dále od pobřeží než 20 nm. Pak je potřeba získat průkaz Velitel jachty mořské plavby B.

Který vám umožní plavbu v oblasti B, což je 200 nm od pobřeží, a to i v noci. Stupeň Beauforta není omezen.

K jeho získání je třeba složit teoretickou zkoušku, která se skládá z písemné části - počítání navigačního příkladu a ústní části. Zkouška se skládá před komisaři schválenými MDČR a úředníkem z MDČR, který je na zkoušce jako státní dozor.

Zároveň je nutné nejprve získat námořní průkaz C a naplout 1000 nm jako kapitán s vlastní posádkou a 1500 nm jako člen posádky s kapitánem, který má vyšší licenci nežli C, tedy B nebo A. Plavba pak musí být vedena jako plavba "Béčková" tedy dále než 20 nm od pobřeží.

Platnost průkazu je 10 let. Pro jeho obnovu stačí naplout během 10ti let 500 nm.

Také na zkoušky na námořní průkaz B vás rádi připravíme: Kurz na námořní průkaz B 


Beaufortova stupnice:


Mezinárodní uznávání průkazů není vázáno žádným zákonem nebo vyhláškou. Jde o smluvní dohodu mezi státy. Obecně platí, že s českými průkazy nebudete mít problém, plují na ně kapitáni po celém světě.

Např. v Chorvatsku jsou uznávány všechny naše průkazy:

POZOR na chorvatské průkazy na moře! Jejich platnost je pouze v teritoriálních vodách Chorvatska. Spousta majitelů chorvatského průkazu si to pořád vysvětluje, jako že např. v Řecku nebo v Itálii to není problém - pravda nemusí, ale každopádně tam průkaz neplatí!

Jako Češi bychom měli mít primárně české průkazy, dále můžeme naší "kvalifikaci" vylepšovat. Např. o uznávané průkazy anglické RYA (Royal Yachting Association). Pokud byste měli zájem o průkaz RYA, můžete nás kontaktovat.